Smolensk Rusland camping 8

7 juni 2016 - Moskou, Rusland

Grensgeval.

We vertrekken vanuit Belarus met Hay en Annemie naar Rusland en komen op een sportcomplex terecht.  We moeten in een rijtje staan, maar voor één nacht is het niet erg.
Om 15.30 uur gaan we nog even, samen met hen, de stad in omdat het een mooie stad blijkt te zijn. We komen in een oud gedeelte met een gigantische Orthodoxe kerk. Van binnen weer allemaal pracht en praal. We mogen niet fotograferen.
Ook is er een ruimte waar 4 sarcofagen staan. We begrijpen niet genoeg van de taal om te zien welke godsdienstige figuren er opgebaard  liggen.

We wandelen door de stad, bekijken een prachtig stuk stad waar een grote Petrus en Pauluskerk is die zijn oorspronkelijke vormen verloor door de aanbouw en een Metropolieten paleis, ook vinden we vestingmuur met torens.
Voor de kerk zitten 2 dames die de duiven voeren, de duiven zitten op hun schoot, schouder en hoofd. Er wordt een bakje opgehouden voor geld, de dames spreken goed Duits en vragen waar we vandaan komen.
De kerk wordt van binnen gerestaureerd en we zien een man met een piepklein penseeltje met bladgoud aan het schilderen. Hij wordt afgeschermd door gazen gordijnen en we mogen hem niet storen. Wat een precisie werk.

We mogen niet fotograferen. We zien nog een ruimte waar 4 sarcofagen te zien zijn, ons Russisch is niet zo goed dat we kunnen lezen welke heilige figuren er opgebaard zijn. Hoewel we al verschillende letters onder de knie hebben.
Smolensk heeft een rijk verleden, vanwege een handelsroute van de Oostzee naar de Zwarte zee en werd begeert door verschillende grote mogend heden, er kwam een eind aan toen Litouwen Smolensk annexeerde. Jammer dat we niet meer tijd hebben de stad is echt de moeite waard. Naast het rijke gedeelte de armoede ons met grote sprongen tegemoet komt.

We vinden een bank om te pinnen. Daarna gaan we een restaurant binnen. Een islamitisch restaurant. Met heerlijke gerechten. We genieten.
Naar het sport complex terug. Daar lopen we weer tegen een hoop administratieve ellende aan. Ries is al vanaf 16.00 uur in de weer, het blijkt dat het personeel van Olga die al onze gegevens hebben  genoteerd op de eerste camping, zijn  vergeten ons een stempel te geven in Belarus.
WE MOETEN TERUG.
Er wordt een hotel voor ons gezocht die we 5 minuten huren en we vertrekken rond 20.30 uur, zonder caravan, met 4 auto's weer naar Belarus.
Het is 110 km en we hebben geen belltoll kastje meer,  er zijn al 2 leden van de groep een bon van € 100 hebben gehad, omdat ze het kastje niet goed bevestigd hadden, jajajaja wij zijn in Rusland en we willen toch avontuur??
We wagen het er op. We gaan binnendoor. We komen om 22. 30 uur aan in Orsa. We moeten met zijn allen een kamer huren, € 17.30, per stel.
We krijgen onze stempel en reizen weer af naar Rusland. Weer de grens over, alleen de paspoorten even laten zien, ze kennen ons al zo langzamerhand.
We werden nog even geflits, we reden te hard en dan zijn we om 1.15 uur  weer bij de caravan, dan nog onze paspoorten laten registreren in  Sportcentrum en we kunnen om 2.00 uur slapen. We willen avontuur we zullen het krijgen ook.
We hebben geleerd dat we ons in Rusland overal moeten laten registreren.
Geert Jan en ik weten nu zeker dat we in een fijn land wonen met veel vrijheid.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Gré:
    10 juni 2016
    Inderdaad: wat een avontuur! Zo blijkt maar weer dat het goed is in een groep te reizen. Geniet van alles!
  2. Bertha Jochum:
    10 juni 2016
    Zo beleef je nog eens wat. Rusland bij nacht?
  3. Jonnie Stegink:
    10 juni 2016
    Wat een gedoe, hopelijk kunnen jullie de reis verder goed voortzetten en veel zien.
  4. G.Oosting:
    Wat een avontuur.
  5. Tanja:
    10 juni 2016
    Ze houden je goed in de gaten daar in Rusland.
  6. Dick Pruim:
    10 juni 2016
    Het verhaal wordt nog redelijk luchtig gebracht maar kan me voorstellen dat er heel wat frustratie momenten zijn met al dat administratieve gedoe en dan ook nog die bekeuringen. Ben benieuwd als jullie thuiskomen of er nog een af te wikkelen bekeuring op de mat ligt. Maar wel mooie verhalen!