Riga

10 juli 2016 - Riga, Letland

Mooi Vandaag 10 juli van Sigulda naar Riga gereden, met Wil en Ries, het was maar 59 km en we waren dan ook in een uur verkast. We reden dwars door de stad en kregen al een beetje een indruk. Het is een heel oude stad, dus er is veel fraais te zien. We zitten op een eiland aan het centrum, die met een brug te bereiken is, een stadscamping en het is erg druk hier, ze zien hier in Letland veel Duitsers.

Veel van hen vinden ons stoer omdat we deze reis gemaakt hebben. Ze denken dat Rusland gevaarlijk is. Maar wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Wel is de druk hoog om alle regels te volgen. Maar daar zijn we ook aan gewend geraakt.

Vandaag staat in het teken van afscheid. Hay en ik hebben ons opgeworpen om het restaurant voor ons afscheid diner te regelen. Samen met Annemie en Geert Jan zijn wij op stap gegaan en een mooi restaurant gevonden waar ze van goede wil waren om ons tegemoet te komen met een schappelijk groepsprijsje. Het weer is goed en we kunnen lang buiten zitten. We leven nog steeds in de zone dat het een uur later is dan in Nederland en ook dat het heel lang licht blijft. Als we de schermen niet dicht doen dan zijn we om 3 uur wakker van het licht. Aangezien het warm is laten we het dakraam open en dus komen we er niet onderuit dat we wakker worden.

Maandag 11 juli o wat een donkere lucht. We gaan boodschappen doen voor de reis van morgen. Daarna   willen we Riga in, maar het stortregent, even niet dus. Geert Jan hoest en proest en moet zichzelf dwingen om in beweging te blijven. We hopen er op dat de bui over gaat. Ja hoor wij zijn geweest. Het is droog geworden. Mooie stad, alles mooi dicht bij elkaar en we hebben heerlijk door de stad gekuierd. Ook hier weer de Hollandse invloeden. Mooie trapgevels. De foto's wat donker. Maar het geeft wel een beeld van wat we gezien hebben.

De stad heeft 600.000 inwoners en is lang de meest kosmopolische stad geweest van het Baltische gebied. Dit feit vindt zijn weerslag in de architectuur. In het centrum staan veel middeleeuwse pakhuizen en gebouwen in de stijl van de hollandse renaissence. Ook is de stad rijk aan jugendstilbouwkunst.