Van Navitskavey naar Mir

6 juni 2016 - Mir, Wit-Rusland

Vandaag
Achterstallig onderhoud. Van Navitskavey naar Mir op 26 mei.

Onderweg, we rijden met Piet en Jos, in Pruzany bekijken we de oude koophallen, er tegenover staat een kerk, we rijden de stad uit en treffen een
prachtige Russisch Orthodoxe kerk, waar we even binnen lopen tijdens een mis. Er wordt prachtig gezongen en de priester ziet er prachtig uit in zijn rood met gele mantel.

We mogen geen foto's maken. Daar koopt Jos een souveniertje en ik besluit een sjaal te kopen die om kan als we een kerk bezoeken.
We komen namelijk geen enkele kerk binnen zonder hoofddoek, bij de ingang liggen stapels sjaals en wikkelrokken, maar ik vind het toch fijner mijn eigen sjaal te dragen.

We drinken koffie op een grasveld en krijgen gezelschap van een dame die vraagt hoe ik heet, zelf zegt ze dat ze Ludmilla heet.  Ze is erg aanhankelijk en omhelst me regelmatig. Ze verteld hele verhalen in het Russisch. Ik begrijp eruit dat ze al 8 jaar weduwe is en ze pinkt een traantje weg. Ik klop haar op de schouder. We geven haar een paar koeken en besluiten te vertrekken, ze blijft me aanraken en ik word er een beetje verlegen van.

We rijden naar Ruzany, waar een ruïne is van het  Sofie paleis. Er is een stukje weer opgebouwd waaraan we kunnen zien hoe het geweest is.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad