Thuis

16 juli 2016 - Wielen, Duitsland

Het is gelukt, we zijn weer op de camping in Duitsland. Een lange reis, veel in de auto, door Letland, een liefelijk land, met golvende graanvelden, goede wegen en mooie steden die we in het het heuvelactig landschap aan ons voorbij zagen komen.

Daarna Litouwen, weer een beetje meer Europees, met het zelfde landschap als Letland. Veel mensen langs de weg met hun eigen geproduceerde producten, maar vaak op punten waar je met de caravan niet kunt stoppen, jammer, ik houd van eigen verbouwde groenten en steunen van deze mensen heb ik in Rusland ook vaak gedaan. Cantharellen, bessen, sla uitjes, etc allemaal lekker vers.

Daarna Polen in. Een bekend gebied voor ons, voor de derde keer rijden we hier en kennen de gebruiken van tanken, winkels en campings. Hoewel er in Rusland super grote supermarkten waren bij alle steden en tankstations overal, is het daar eerst betalen en dan tanken. In Polen worden we getracteerd op stevige buien, als je in bed ligt is dat lekker maar om te rijden is dat minder.

Dan door Duitsland, grote wegen, even wennen, aan de regelmatige wegwerkzaamheden en stapvoets rijden, wat behoorlijk lastig is als je de stal ruikt. Maar we horen weer een begrijpelijke taal op de radio en volgen de files op de voet. Ook gezellige muziek. En dan Nordhorn, bijna spannend hoe ziet het er uit als we er zijn. Geweldig de buurman heeft het gras gemaaid en we zetten de caravan naast onze Knaus en de buren begroeten ons.

Nu opruimen en kijken naar wat we tegen komen wat ons weer terug brengt naar een bepaalde plaats en we halen herinneringen op, nu al. Een grote verrassing onze dochter en kleinzoon komen gelijk even langs knuffelen en we gaan naar onze zoon voor het zoenen, bijpraten en knuffelen.

We zillen de borden met pas op elanden en het bord met beren in het bos nog wel even voor ons zien, net als alle flarden van wat er op ons afkwam.

Mensen het was geweldig, bedankt voor jullie vele reacties en het lezen van de blog. Als dit op jullie pad komt adviseren wij, gewoon doen. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld en het is zo bijzonder!!!

Groet van Miny ook namens Geert Jan.

1. Tanja:
    16 juli 2016
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Lekker genoten hebben en een prachtige ervaring hebben opgedaan. Die neemt jullie niemand meer af. Het was leuk om jullie blog te lezen.
  2. Henk & Lucretia:
    17 juli 2016
    Beste Geertjanminy,
    We zijn heel blij dat jullie heelhuids weer terug zijn
    Hierbij wllen we jullie bedanken voor de m ooie verhalen en foto's
    Zodat we een kijkje(groot) konden nemen in jullie reis
    De indrukken en ervaring met het in convooi rijden met vrienden
    En na 2 maanden kind en klein kinderen weer in de armen te sluiten,heerlijk.
    Hier gaat alles zijn gangetje,we zijn een weekend in Borger geweest Hunzebergen en daar lekker gefietst was heel mooi
    Morgen gaan een midweek naar Heino (Salland) in vac bungalow
    Het mooie weer komt er aan dus da wordt fietsen
    In augustes zien we elkaar in Eeesveen voor de andere sterke verhalen
    Dus dat word vast weer gezellig.
    Groetjes van Lucretia & Henk
  3. Geert Meppelink:
    17 juli 2016
    Beste Miny en Geert Jan,
    Welkom thuis. Bedankt voor de mooie reisverslagen. We hebben er met enige weemoed van genoten. Vaak hebben wij tegen elkaar gezegd: "Jammer dat we er niet bij konden zijn". Jullie hebben anderzijds qua comfort en bureaucratische regelgeving ook wel veel voor jullie kiezen gekregen. Jullie hebben een heel bijzondere reis gehad. Veel historische luxe gezien, maar ook geconfronteerd met de aanwezige armoede. Soms prima voorzieningen en vaak het complete gemis hieraan. Een reis om nooit te vergeten. Bedankt voor de toezending van jullie belevenissen.