Pskov/Lukomorie

4 juli 2016 - Pleskau, Rusland

Zaterdag 2 juli.

We rijden vandaag met Piet en Jos van Sint Petersburg/  Peterhof naar Pskov, nadat we om 8.00 uur voor Wil met veel lawaai van potten en pannen hebben gezongen omdat ze jarig is. Het is een lange trip van 323 km. De start is wat moeizaam, we staan een tijdje in een file omdat er van 4 rijen 1 rij overblijft, in 1.30 minuten 50 km gereden. Maar dan kunnen we ook gied doorrijden, we zijn om 15.00 uur in Pskov en zien een grote supermarkt waar we onze boodschappen halen voor de komende dagen want we denken dat we ergens komen waar weinig voorzieningen zijn.
Dat blijkt ook het is een heel groot gebied waar veel dagjesmensen komen om in het meer af te koelen. Gelukkig wel elektriciteit, water  en een openbaar toilet, geen douche maar daar hebben we allemaal rekening mee gehouden, alle haren zijn gewassen.
Het is wel weer ontzettend warm een afmattende warmte, de sterksten onder ons gaan gelijk even zwemmen, maar het water is erg vies dus we doen even niet mee.
We krijgen een borrel en hapjes van Wil en maken het ons gezellig tot 23.00 uur.

Zondag 3 juli. We staan laat op. De temperatuur is weer zomers. We maken er een rustdag van. Heerlijk buiten ontbijten en een low tempo.
We staan op mooi gemaaid gras, in een kring bij elkaar. We zijn hier op een terrein waar we in het meer kunnen zwemmen en de dag in te vullen zoals we allemaal kennen van een dagje water met de kinderen. We zien een groot verschil met de rest van wat we gezien hebben. Hier staan grote zomerhuizen, grote auto's, rijk geklede mensen, geen geschreeuw. Een restaurant, openbare toiletten.
Heel netjes allemaal. Een prima verblijf,  dat we geen douche hebben nemen wij op de koop toe.
Lekker lezen in de boeken en kaarten van Letland, waar we dinsdag naar toe rijden.
Rusland verlaten en het einde van de reis komt in zicht. We zijn moe, voldaan, geïnformeerd, veel kerken gezien, veel cultuur gesnoven.
Het waren prachtige steden die we bezocht hebben en dan staat de prachtige stad Riga nog op ons programma.
Deze zondag brengt ons verkoeling door een forse onweersbui, de ergste benauwdheid is nu uit de lucht.

Maandag 4 juli.
We worden wakker met regen, de temperatuur is gedaald tot 17 graden. Wat een verschil met gisteren, toen was het om 9 uur 26 graden.
Het is wel fijn even een ander temperatuurtje, gisteren door de warmte niet ondernomen, nu is het maandag en in Rusland zijn dan bijna alle musea gesloten. De gasten van dit gebied, komen langs om de caravans te bekijken. Ze kennen het niet, ze zijn zeer benieuwd naar de prijzen, ze maken ons dat duidelijk door schuivende bewegingen met de vingers te maken. Wij schrijven dan de prijs in het zand of grind. Dat is niet zo leuk omdat het erg hoog is dit land, maar als je de prijs verlaagd omdat we niet onze overdaad willen tentoonspreiden, willen ze het kopen. Dat doen we natuurlijk niet.
We hebben zelfs chinezen gehad die in ons huisje op wielen  willen bekijken.
Bij het hotel in Sint Petersburg, moesten we zelfs de deur op slot doen voor de opdringerigheid van deze mensen.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kleine Deters:
    4 juli 2016
    Miny en GeertJan, wat hebben jullie o.i. een geweldige reis. Vele steden, dorpen en culturen gezien. van de natuur genoten, zowel "s nachts en overdag. We dachten hoe houden ze het vol. Maar... (de laatste reactie): we zijn moe. Natuurlijk, neem rust.
    Een voorspoedige voortzetting daarna.
    Hartelijke groet, Hennie en Rieks.
  2. Dick Pruim:
    4 juli 2016
    Dat lijkt me wel bijzonder om te ervaren dat je als iets bijzonders wordt bekeken. Ben ook benieuwd als jullie weer in Letland zijn of er weer grote verschillen zijn in voorzieningen t.o.v. Rusland.
  3. Gré:
    4 juli 2016
    Wat een belevenissen, we zijn jaloers! Vooral Sint Petersburg bij nacht lijkt ons heel bijzonder, we zijn dan ook benieuwd naar alle foto's. Logisch dat jullie vermoeid raken, maar jullie kennende gaat er ook de komende weken niets ongezien aan jullie voorbij. Geniet ervan!