Moskou het Kremlin en Tretjakofs galerij of museum.

11 juni 2016 - Moskou, Rusland

Zaterdag 11 juni.
We vertrekken om 9.30 uur weer naar de stad in de stromende regen.  Weer lopen we langs de wisseling van de wacht en zoeken de ingang van het Kremlin.
We kopen een kaartje en gaan op weg om het grote complex in kleine hapjes te gaan bekijken.
Het Kremlin is een Citadel van de tsaren, hoofdkwartier van de Sovjet-Unie en nu de residentie van de president en de zetel van de regering, daarom is minder dan de helft toegankelijk.
Al eeuwenlang is het Kremlin het symbool van de macht van de overheid.
We zien als eerste het tsarenkanon, een gigantisch ding. Met kogels van wel een meter doorsnee.
Daarna is er nog een grote publiekstrekker een meters hoge Tsaren klok de grootste ter wereld, waar een brokstuk van 11.5 ton naast ligt, wat er ooit af brak.

We lopen de Klokketoren van Ivan de Grote binnen, het is overal pracht en praal, Iconen. Grote panelen met godsdienstige figuren of Tsaren en andere belangrijke mensen uit de geschiedenis. We mogen binnen nergens fotograferen dat is wel jammer.
Het volgende wat we bekeken was de Kathedraal  van de AartsEngel waar de jongste zoon van Ivan de Verschrikkelijke ligt begraven. Alles even indrukwekkend.

De Verkondiging Kathedraal waarvan de muren en de plafonds bedekt zijn met Fresco's.
We bezochten nog de Maria Hemelvaart Kathedraal een van de oudste Iconen uit d 12 eeuw hangt in deze kerk, en de Kleed Afleggingskerk, dit was de huiskerk van de Metropolieten en Patriarchen.
Veel Panelen veel Iconen uit alle gebieden van Rusland waren mooie dingen bijeen gebracht in Kremlin. We hadden heel andere beelden in ons hoofd van het Kremlin , groter en meer regeringsgebouwen.
We mochten natuurlijk niet in alle gebouwen en de toren waar Poetin verblijft konden we alleen maar aan de buitenkant bekijken. Het is wel immens groot maar je ziet het niet.

We wandelen in de regen verder naar de metro en stappen uit bij het TretJakovgalerij/ museum. De rijke Russische koopman Pavel Tretjakov bood zijn privémuseum  met Russische kunst in 1892 de gemeente aan.
Het museum bezit nu de grootste verzameling Russische kunst ter wereld. Het gebouw heeft een opvallende voorgevel ontworpen door Victor Vasnetsov.
Er hangen wereld beroemde Iconen in het museum waaronder de DRIEVULDIGHEID, uit 1420. Ook hier mogen we niet fotograferen, jammer, de Icoon De Transfiguratie gemaakt door een volgeling van Theo Phanes de griek, maakt indrukBegin 15 de eeuw. Indrukwekkend wat een verzameling. Hier kan je dagen rondlopen. Prachtige werken.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Tanja:
    12 juni 2016
    Zo weer een paar lappen tekst om te lezen, leuk hoor.