Mir 5 de camping.

26 mei 2016 - Mir, Wit-Rusland

27 mei. Het Kasteel Mir bezoeken we op de fiets, het kasteel is opgenomen in het Unesco werelderfgoed cultuur.
De bouw van het Kasteel begon aan het einde van de  15 de eeuw in Gotische stijl. Later is het verbouwd in Renaissencestijl.  We zien gepleisterde façades die verfraaid zijn  met kalkstenen portalen, balkons en veel portieken.
De binnenplaats is met kinderkopjes bestraat en een fontein is het middelpunt.
De eigenaren hebben een serie verbouwingen gedaan maar, in 1895 begon de
familie Swiatopolk-Mirski het kasteel te herbouwen zo als het eerste architectuur plan was begonnen.

We zagen veel materiaal in elke ruimte uit de tijd van alle bewoners van het kasteel. Mooi om te zien en de tentoonstelling bood ons een mooie gelegenheid te schuilen voor de enorme plensbui die ons overviel.
Maar na regen komt zonneschijn en we fietsen dan ook in lekker weer het kleine stadje in. Bij een stalletje kopen we wat fruit en groente  en gaan heerlijk in de zon zitten op de camping.
De volgende dag, 28 mei gaan we we nog een keer naar de stad en er blijkt markt te zijn. We zijn geen marktgangers maar hier zijn veel producten van het land en we ondersteunen  deze mensen graag. We kopen kersen, perziken, abrikozen en kiwi's. Het kost allemaal niets dus we ronden altijd af naar boven.
We ontdekken tijdens het pinnen een mooi restaurant en willen daar gaan eten. Er zijn nog 8 anderen die dat horen zo gaan we samen op stap.
Met vertaal appjes zijn we aan het bestellen en zelf het keuken personeel laat vis en vlees zien om te onderzoeken of we goed zitten. Het personeel en wij hebben dikke lol.
De mevrouw die de bestelling op neemt wordt getest op haar geheugen, ze blijft lachen, ze geniet. Haar dag kan niet meer stuk. Zij draait een topdag.
Verstuurd vanaf mijn iPad