GRENS avontuur, Belarus.

26 mei 2016 - Terespol, Polen

Het is maandag 23 mei 2016, heel warm, de geplande datum om de grens over te steken naar Belarus. We laten Lucy en Rinse achter, wat een vervelend gevoel geeft bij veel van ons.

We rijden de route die is opgegegevn en verdwalen behoorlijk.  De grens overgang die we opgekregen hebben is alleen voor de TIR.

We komen net op tijd aan bij de grensovergang in Brest, 3 km van het hotel, waar een tolkvertaler op ons staat te wachten.

De eerste caravan mag om 10 uur naar  binnen, wij zijn de 6de in de rij,  als ze ontdekken dat we de boel met onze groep behoorlijk blokkeren worden we achter elkaar gezet binnen de eerste post.

We krijgen een formulier die in tweevoud ingevuld moet worden en daar weer wachten, onze caravan wordt voor de eerste keer gecontroleerd, ze kijken alleen maar of wij mensen gesmokkeld hebben, want elke keer kijken ze alleen in het toilet, onder de motorkap en in de kofferbak, we zijn om 11.25 uur door de eerste controle.

Onze horloges worden een uur vooruit gezet. Op naar de volgende post. Weer een invul ritueel. Met auto en caravan door een scan, zonnebril af bij een volgende post. Weer de motorkap en kofferbak open en het toilet, zo gaat het 5 keer in totaal. Wij hebben om 14.15 uur allemaal betaald en een stempel......denken we.

We rijden door naar het tankstation waar het wachten weer begint, want we moeten allemaal verplicht een beltollkastje. Dan om 15.25 uur verlaten we gezamelijk het tankstation. We gaan naar een groot winkelcentrum, daar kunnen we geld pinnen en telefoonkaarten kopen.

We hebben intussen ontdekt dat de meeste navigatiesystemen niet werken, onze klokken en sommige telefoons springen niet automatisch een uur vooruit. Omdat we geen contact meer hebben met de Europese satelliet. Dat zal ook niet veranderen dus gaat Geert Jan naarstig op zoek naar een boek waar alles maar dan ook alles instaat. Zodat we weer ouderwets onze koers kunnen bepalen.

Dan rijden we onder begeleiding van de tolk Eugène en Irena een personeelslid van Olga de vrouw die alles geregeld heeft voor ons en de centen wil innen, naar de camping 45 km buiten Brest. We komen om 18.30 uur aan in Novo

1. G.Oosting:
    26 mei 2016
    Wat spannend allemaal. Kijk nu al uit naar het volgend verhaal.
  2. Tanja:
    26 mei 2016
    avontuurlijk! leuk om te lezen
  3. Dick Pruim:
    26 mei 2016
    Dat is weer ouderwets op de kaart je route bepalen en kun je de navigatie niet meer de schuld geven als je verkeerd rijd!
  4. Geert Meppelink:
    26 mei 2016
    De vorige reisverslagen met aandacht gelezen. Jammer dat jullie Rinse en Lucy moesten achterlaten. Wij kunnen ons voorstellen dat dit een dubbel gevoel geeft. Zo te lezen is het passeren van de grens met Belarus al een avontuur op zich. Al met al toch een spannende tocht. Eentje om nooit te vergeten. Geniet er in elk geval van.
  5. Joke:
    27 mei 2016
    Spannend!!!!! Ik vraag me af hoe het nu verder moet met Rinse en Lucy. Ik kan me voorstellen dat dat een dubbel gevoel voor jullie is gezien de controle aan de grens. Ben benieuwd naar het vervolg. Knuf voor jullie. Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Joke
  6. Janny W:
    27 mei 2016
    GeertJan enMinywat een spannend gedoe. Mooi om zo mee te reizen met jullie Pas goed op elkaar Goede reis verder en tot de volgende brief gr Janny w
  7. Kleine Deters:
    27 mei 2016
    Beste (verre) buurtjes, een hele ervaring (met enige ergernis?) en een uitdaging. Wat een weelde voor ons: een Europa zonder grenzen.
    Goede, voorspoedige voortzetting van de reis.
    hartelijke groet, Hennie en Rieks