Yaroslavl

17 juni 2016 - Jaroslavl, Rusland

Woensdag 15 juni.
Van Suzdal naar Yaroslavl.

We rijden met Jos en Piet , we hebben bedacht dat we onderweg de plaatsen Pereslavl/Zalesskij en Rostov gaan bezoeken.
Het zijn steden aan de gouden ring en hebben net als de vorige steden veel kerken en veel prachtig staaltjes architectuur. We proberen de dingen rondom het kerkelijk leven te gaan fotograferen, hoewel dat moeilijk is, de kerken zijn zo mooi.

We hebben ontdekt dat in alle steden een Kremlin/kpeMNb is, dus nu maar eens op zoek wat het nu precies betekent. Het blijkt het Russische woord voor versterkte stadskern. Met andere woorden een stad waar een stadsmuur de stenen gebouwen omringd en de kerken, raadhuizen en  de gebouwen van het openbare leven, beschermd. Maar ook de regeringsgebouwen.  We hebben prachtige gebouwen en kerken gezien.

In een restaurantje een kop soep gegeten en rond 18.00 uur zijn we in Yaroslavl.

We komen terecht bij een hotel. We hebben met elkaar één kamer en er wordt besloten dat we als echtpaar tegelijk gebruik gaan maken van de douche en WC.
Keurig allemaal. We staan goed, het weer is goed, wat willen we nog meer.

We eten gezamenlijk in het restaurant. We willen allemaal tegelijk bestellen door hand op steken. Maar dat loopt volledig uit de hand en de dame van de receptie is in tranen over de chaos die is ontstaan.
Na het eten moeten de paspoorten weer geregistreerd worden. Overal worden we geregistreerd. We wennen er al aan. De meesten hebben ze al bij zich.

Donderdag 16 juni.

We proberen op de fiets naar de stad te komen. Maar ik (Miny) wil na 5 km terug. Het is een zo'n demotiverende omgeving en het gevoel wat je bij deze stad moet hebben is er niet. We besluiten met de auto te gaan.
We gaan rechtstreeks naar de Wolga, natuurlijk ook in deze stad veel prachtige Orthodoxe kerken, 80 % van de bevolking is Orthodox.
Wij besluiten echter om vandaag alleen langs de Wolga te lopen. Bijzonder hoor! Op school leerden wij over de Wolga en nu lopen wij in Rusland langs de Wolga. Mooie promenades en mooie hekken, lampen vlaggen, fonteinen, etc.
Het is warm, maar ook een beetje regenachtig. Tegen 18.00 uur zijn we terug, we drinken samen met bijna alle groepsleden een borrel.

Een relaxte dag.

Vrijdag 17 juni.
Vandaag stond Kostroma op het programma. Kostroma is een militair  gebied en nog niet zolang open voor vreemdelingen.
We rijden met Marjan en Leo 65 km om er te komen. We beginnen bij de  Opstandingskerk in het Woud. Een van de mooiste sacrale kerken aaN de Wolga, door schilders aan de buitenkant met veel creativiteit in de verf gezet. Door de kooplieden van Kostroma gefinancieerd
Daarna bezoeken we het  Hypathiosklooster. Aan de overkant van de Wolga. Veel gebouwen en de nonnen zijn hier nog in opleiding. Dit geheel was vroeger de poort van Kostroma. Aan de rand van de Wolga zijn veel marktkraampjes en we wandelen even over de markt met Russische producten, tafelkleedjes, kanten mutsjes, Matrusla!s en veel prenten van heiligen.

We rijden de stad in en zien het oude Theater.
We zien dan de vele Koophallen. Veel zijn in gebruik als winkels en er zijn  kleine hofjes tussen de hallen, ook wordt er flink gerestaureerd.

We gaan op zoek naar een restaurantje waar we allemaal een salade nemen en flink wat te drinken. Het is warm vandaag. Hoewel een flinke onweersbui vanmorgen vroeg de boel wel heeft verfrist.
We rijden naar huis nadat we bij een restaurant met de naam Hundertwasser en drinken daar iets.

Op de parkeerplaats aangekomen waar we verblijven, horen we dat Alet een aanvaring met de douchedeuren heeft gehad en is naar het ziekenhuis om te kijken of ze glas in het oog heeft gekregen. Gelukkig valt het allemaal mee. Er is niets ernstig aan de hand. De hoteleigenaar is mee en brengt haar na afloop een fles wijn en lekkere snoep.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Dick Pruim:
    19 juni 2016
    Weer een mooi verhaal met vele indrukken voor jullie!