Sint Petersburg

27 juni 2016 - Sint Petersburg, Rusland

St Petersburg.

Maandag 27 juni. We staan met ongeveer 20 kampeerders op een parkeerplaats achter een hotel en alles is aanwezig, douche, wc, elektra en zelf Wifi. Na 9 dagen niet douchen is dat zo heerlijk, te meer het de afgelopen dagen bijzonder warm was. We spoelen dus nu snel alle vuiligheid van ons af, heerlijk.
We worden vandaag opgehaald door 2 gidsen voor een rondleiding in 2 groepen door de stad. Het is een nette stad, de mensen gaan heel goed gekleed.
De tram en metro zijn gemakkelijk te vinden en ook de overstap plaatsen niet moeilijk, ze brengen ons naar het centrum waar we uitstappen bij het Singergebouw.  We horen dat er veel Hollandse invloeden zijn, we zien een gebouw met de naam Scheerhals, een slager met de naam Oldham, zo raar tussen het cyrillisch.
We lopen langs een kanaal en komen bij de Kathedraal van de Opstanding van het Bloed, een Orthodoxe kerk die bijna de kerk aan het Rode plein evenaart. We lopen langs het Russische museum, die we na de rondleiding gaan bezoeken, langs de Kazan Kathedraal. Er zijn veel prachtige gebouwen en we genieten van zijn verhalen en toelichtingen.
In een pittig tempo lopen we 3 uur door verschillende straten en krijgen zo een beeld van wat we willen zien als het afgelopen is.
Hij brengt ons om 13.00 uur naar de andere groep en daar kopen we ons een kop koffie en een Russisch taartje.
We besluiten met een kleine groep naar het Russische museum te gaan waar bekende kunstwerken hangen. Wat Geert Jan erg boeit zijn de Boottrekkers van de Wolga van Ilja Repin,
Het is een schitterend gebouw met prachtige plafonds, muurschilderingen, schilderijen en beelden.
Na deze zeer vermoeiende dag besluiten we te gaan eten en vinden een Italiaans restaurant waar we een lekker soepje en een kipgerecht eten.
Dan de metro en tram naar de caravan, douchen lekker kopje thee en slapen.

Dinsdag 28 juni, vertrekken we rond 10.00 uur naar de stad. We gaan de Hermitage bezoeken.
Wat een gigantisch gebouwen complexen. We bezoeken eerst het nieuwe gebouw, wat vroeger het ministerie buitenlandse zaken is geweest. De generale staf heeft daar ook de zetel gehad.
We hebben gehoord van de gids, dat je bij het nieuwe gebouw een kaartje kan kopen, dan is de wachttijd niet zo lang. Het klopt we kunnen zo doorlopen naar de westerse schilderijen. Matisse, Gauguin, Vincent van Gogh, Kandinsky. Malevich, Degas enz.
Een prachtige collectie, we lopen 4 uur rond in deze vleugel. Veel foto's maken. Soms stiekum.
Dan is het tijd voor een koffie en wat eten. Als we uitgerust zijn gaan we naar het winterpaleis een ander onderdeel van de Hermitage.
Het trappenhuis is schitterend. We gaan op zoek naar de Hollandse afdeling waar we Veel werk van Rembrandt van Rijn aantreffen. We vinden dat we dat moeten zien.
Het is zo druk in het Winterpaleis, dat we soms schuifelend langs de werken gaan.
We gaan niet alles bekijken, we willen naar de camping, de vermoeidheid slaat toe.
Maar het is de moeite waard, het zijn topdagen.

Woensdag 29 juni. We gaan wat later weg om toch een beetje rust te pakken.
Met de tram en de metro naar het Hazeneiland, waarop een fort is gebouwd een  verdediging linie in wording, maar uiteindelijk is het een gebied geworden, waarop  tsaar Peter de Grote in 1703 St Petersburg heeft gesticht.
Er is nog veel militair materiaal aanwezig en om 12.00 in de middag wordt er een kanon afgeschoten met een oorverdovend lawaai en waar veel toeristen op afkomen.

We bezoeken de Peter en Pauluskerk bezoeken waar de lichamen van de tsaren zijn opgebaard. De kerk zit natuurlijk vol met gouden ornamenten en is in de Barok stijl op gebouwd. We vinden veel witmarmeren sarcofagen.
Er zijn 2 zwart marmeren  graven, het verhaal is dat 2 tsaren de slavernij afgeschaft hebben en dat de slaven als dank de graven van zwart marmer hebben geschonken

Daarna zijn we op een rondvaartboor gestapt die ons door verschillende grachten/kanalen  voerde. Mooi om de gebouwen van uit het water te bekijken. Het is Venetië en Amsterdam.
Dan is te zien dat Tsaar Peter de Grote Nederland naar Sint Petersburg heeft gebracht.
De boot laat ons uitstappen bij de Hermitage en we wandelen de stad weer in voor wat eten. We gaan vroeg naar de camping want om 22.30 uur gaan we op de fiets onder begeleiding van een gids de stad verkennen.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Dick Pruim:
    2 juli 2016
    Zoveel indrukken! Kan me voorstellen dat het bijna te veel wordt en dat je enig moment verzadigd raakt!