Nachtbraken in Sint Petersburg

1 juli 2016 - Sint Petersburg, Rusland

Nacht fietstocht 29 juni.

We worden om 22.30 uur opgehaald voor een fietstocht. De gids laat ons eerst de teloorgang van de industrie zien, lege fabrieken en daar naast flatgebouwen, waar nauwelijks nog mensen wonen. Wat een verschil met alle pracht en praal, maar wat goed dat hij het laat zien en durft te vertellen dat er een flinke getto vorming is in St Petersburg.
We fietsen langs alle bekende gebouwen en om 1.30 uur in de nacht gaan de bruggen open van de Neva.
Wat een spektakel, wat mooi, de bruggen verlicht. . Het Hazeneiland, de Hermitage, alle  kastelen, paleizen geven licht. De Kerktorens die een gouden gloed  verspreiden. Er is wat bewolking en dat maakt dat het toch minder licht wordt en geeft een extra donker gevoel mee. Want het is  niet langer dan een paar uurtjes donker.
We gaan verschillende bruggen over. We rijden in strak tempo stoep op stoep af.
We krijgen de gelegenheid om even te kijken en te fotograferen.
De gids vertelt weer andere dingen dan de wandelgids.
Dan om precies 1.30 uur staan we aan de goede kant van de bruggen, ze blijven open tot 5 uur en zolang willen we niet blijven fietsen. Als de bruggen open zijn, komen de eerste zeeschepen langs varen. Begeleid door plezier en rondvaart boten.
We zijn om 2.30 uur weer op de camping. Met 27 km op de teller.
Dit hadden we niet willen missen. Zoooo geweldig.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Tanja:
    2 juli 2016
    Denk inderdaad dat dit een hele geweldige ervaring was.
  2. Dick Pruim:
    2 juli 2016
    Lijkt me een hele bijzondere ervaring St Petersburg bij nacht!
  3. Henk Nijkamp:
    3 juli 2016
    Dag Geert Jan en Minie

Ik kan me voorstellen dat je onder de indruk bent van de schilderijen van Ilja Repin, ze zijn schitterend. St. Petersburg bij nacht lijkt me ook prachtig. Wie verre reizen maakt heeft veel te vertellen. Is het trouwens ook anders fietsen dan in Emmen bij nacht?