Moskou met gids

9 juni 2016 - Suzdal, Rusland

Donderdag 9 juni. Vandaag hebben we 2 gidsen, die ons de stad laten zien. We gaan eerst met de tram en daarna met de metro. We beginnen bij een groot spits
roestvrij stalen beeld ter ere van de eerste ruimtevaart vlucht, het is vernoemd naar Gagarin, de eerste mens die een ruimtereis maakte, het staat bij het ruimte vaart museum staat. Super  modern.

We stappen op een station uit, dat bestaat uit een  knooppunt van metrolijnen, het eerste gedeelte gebouwd in 1935 is zeer sober. Daarna zien we mooie metrostations. Komsomolskaya. We zijn helemaal onder de indruk, wat een sfeer, wat een mooie beeltenissen en armaturen van lampen.
Daarna gaan we naar Kurskaya ook een mooi station met beelden van alle beroepen in Moskou. Er zijn in de  plafonds prachtige mozaiek taferelen. Aan de muur beeltenissen van de presidenten, maar overal is Slalin is overal weggehaald.
We wandelen naar het onafhankelijkheid plein. Met het Bolsthoy theater, de regeringsgebouwen, en ook een groot beeld van Karl Marx.
We bekijken de wisseling van de wacht. Voor  een regeringsgebouw aan de rand van het Kremlin, brand een eeuwige vlam en aan weerskanten staat een soldaat die een uur moet blijven staan en dan met veel gebaar wordt gewisseld. Tussendoor komt een andere soldaat de bril rechtzetten, de stropdas even verschuiven en de neus afvegen.

Dan gaan we naar het Rode plein, daar staat de wereldberoemde Basilius Kathedraal. Die in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke is gebouwd tussen 1552 en 1562. Ter ere van de inname van  het Mongoolse bolwerk Kazan, met geweldige details. Een wirwar van helm vormige-koepeltorens. De architect is Posnik Jakovlev. In 1670 werden de torens geschilderd in de kleuren die ze nu nog hebben

Het is een groot plein, maar we krijgen een enorme bui op ons hoofd en vluchten het GOeM Goesoedarstvennyj Oeniversalnyj Magazin, een winkelcentrum binnen, in oud Russische stijl gebouwd tussen 1889 en 1893,  In de tijd van Stalin diende het als kantoorruimte. Voor de revolutie stond dit gebouw bekend als de hoge handelsrijen, naar de overdekte markt die zich hier bevond, de kraampjes van hier tot de Moskva
Ook weer met prachtige plafonds en mooie winkels , Julia de gids is heel breedsprakig en ze verteld veel over de architectuur en de geschiedenis van het centrum.
Enorme kerken waartussen  een muur is aangelegd, om het Kremlin te scheiden van het plein. We eten nog wat en zijn om 20.00 uur weer bij de caravan.

Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad